Nieuwe doorlopende machtiging. Heeft u hem al ontvangen?

10 november 2021

Onlangs heeft RSW Accountants + Adviseurs doorlopende machtigingen aangevraagd voor de vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting en de toeslagen. Mogelijk heeft u al een brief van de Belastingdienst ontvangen over de ‘doorlopende machtiging intermediair’. Met deze doorlopende machtiging krijgen wij automatisch elektronische kopieën van belastingaanslagen, beschikkingen van toeslagen en vooraf ingevulde aangiftegegevens (VIA) binnen, zonder u jaarlijks opnieuw om toestemming te moeten vragen.

Wat is er veranderd?

Tot dit jaar moest er jaarlijks een machtiging worden aangevraagd voor de ontvangst van elektronische kopieën van belastingaanslagen, beschikkingen van toeslagen en vooraf ingevulde aangiftegegevens (VIA). De Belastingdienst stuurde hiervoor jaarlijks meerdere brieven.

Na deze zomer heeft de Belastingdienst de doorlopende machtiging geïntroduceerd. Als deze machtiging tijdig wordt geregistreerd vervallen de jaarlijkse machtigingen en geldt er een doorlopende machtiging tot dat deze wordt opgezegd.

Wat verandert er voor u?

Na registratie ontvangt u niet meer jaarlijks (meerdere) brieven van de Belastingdienst over de registratie van de machtiging voor RSW. De machtiging loopt door totdat u of wij deze intrekken bij de Belastingdienst.

Waarom uiterlijk 1 december 2021 aan ons doorgeven?

Het is van belang dat wij de doorlopende machtiging inkomstenbelasting uiterlijk 1 december 2021 activeren in ons systeem. In dat geval hoeven wij voor u volgend jaar geen machtiging voor de vooraf ingevulde aangiftegegevens 2021 (VIA 2021) meer aan te vragen. Op de door ons aangevraagde machtigingen staat een deadline van 26 januari 2022, maar we ontvangen deze graag zo snel mogelijk zodat wij deze tijdig kunnen activeren.

Hoe aan ons doorgeven?

Voor het activeren van de machtiging hebben wij enkel een kopie nodig van pagina 5 van de machtiging. U kunt deze pagina op de volgende manieren aan ons doorgeven:
  • per mail toesturen aan uw relatiebeheerder;
  • per post opsturen of
  • afgeven op een van onze kantoren in Helmond, Asten, Someren en Deurne.

Wij zorgen voor een juiste verwerking van uw machtiging.

Heeft u vragen over de nieuwe doorlopende machtiging? Neem gerust contact op met de fiscale afdeling.

Neem contact met ons op

Hieronder vindt u artikels over vragen die wij vaak voorbij zien komen. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u natuurlijk ook contact met ons opnemen, we helpen u graag vooruit!

Neem contact met ons op

Wil je vrijblijvend een afspraak maken of heb je een vraag? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.